Søk i Blockwatne.no

10 gode råd til deg som skal flytte

Sørg for flyttemelding og viktige adresseendringer, undersøk rettighetene dine for flyttedager, gjør research av flyttebyrå og leie av flyttebil, og ta med deg vår smarte huskeliste når du skal vaske ut av boligen.

10 gode råd til deg som skal flytte

Det er ingen hemmelighet at det å flytte kan være en tung prosess for svært mange. Hvordan pakke mest praktisk, hvor får man egentlig tak i billige flyttekasser, og hva er flyttemelding? Her kommer noen punkter du kanskje ikke har tenkt på.

1. Flyttemelding og viktige adresseendringer

Flyttemelding og adresseendring er viktig å huske på når du skal flytte.

Ifølge Skatteetaten må adresseendring i Norge gjøres til folkeregisteret må innen åtte dager etter at du har flyttet. Du må også melde adresseendring til Posten, sik at posten din kommer frem.

Straks du har flyttet inn, husk å merke den nye postkassen din med navn. Send også flyttemelding til alle dine kontakter, som for eksempel kundeforhold og medlemskap. Fastlegen din, mobilselskapet og banken vil gå beskjed gjennom Folkeregistret, men andre relevante kontakter må du gi beskjed selv. Et smart tips er å gå gjennom nettbanken din for å se hvem du må gi beskjed.

Når dette er gjort sender du en mail til hver og en, eller bruker en tjeneste som sender til alle samlet – for eksempel Flytteportalen.no. Her kan du også sende flyttemelding til familie og venner, så slipper du å sende ut haugevis av SMS-er med ny adresse.

Og til sist – husk å endre adresse til NRK Lisenskontoret, ellers kan det ende opp med å koste deg dyrt.

2. Flyttebyrå – hvordan sikre kvalitet og en god pris?

Et flyttebyrå kan spare deg for mye arbeid i en flytteprosess, og du finner en rekke firmaer som tilbyr tjenesten på Gulesider.no, 1881.no, Finn.no, Mittanbud.no, Tjenestetorget.no og mange flere.

Stig Pedersen, leder i Norsk Flytteforbund, råder deg til å gjøre research på flere flyttebyråer i god tid og sammenligne priser og erfaringer.

– Vi anbefaler alle å ta kontakt med seriøse flyttebyråer i god tid før flytting. Kvalitet burde være like viktig som den billigste prisen. Det kan fort bli kostbart å bruke et useriøst flyttebyrå, forklarer Pedersen.

– Pris er ofte det viktigste for en kunde som søker flyttehjelp, men vi i Norsk Flytteforbund er opptatt av sammenhengen mellom pris og kvalitet. Vi hører stadig kunder fortelle skrekkhistorier som er opplevd ved flytting, og at neste gang de skal flytte vil de være mer bevisste på kvalitet. Det er veldig synd at slike opplevelser må til, da flytteprosessen i seg selv er krevende nok. Så min konklusjon er å undersøke flyttebyrået nøye, få alt skriftlig, forlang ordrebekreftelser med dato, lag en god flytteplan med valgt byrå i god tid før flyttedato og husk flytteforsikring, råder Pedersen.

Husk også at du ikke bør akseptere betaling på forskudd, og be gjerne om en fastpris.

3. Leie av flyttebil – rimeligere enn flyttebyrå

Hvis du ikke har budsjett til et flyttebyrå, kan du spare mye på å gjøre noe eller større deler av jobben selv.

Det aller rimeligste er uten tvil å leie en flyttebil som tar de tyngste gjenstandene og eskene for deg, og så flytte alt annet på egenhånd med hjelp av venner, bekjente eller familie.

Alternativt kan du leie en varebil eller flyttebil og kjøre flyttelasset selv. Det finnes også utleie av tilhengere på utvalgte bensinstasjoner. En skaphenger  fra Circle K rommer opp 1600 kilo og koster under 1000 kroner døgnet. Husk at de gjerne krever et mindre depositum.

Til slutt - ta på deg gode sko og sporty klær, og gyv løs på en skikkelig treningsøkt! Husk godt humør og en god lunsj underveis.

4. Flyttedager – hva har du krav på?

Ifølge arbeidsmiljøloven har du ikke krav på flyttedag med lønn, men det kan være tariffavtaler og lokale avtaler på din arbeidsplass som gjelder denne typen rettigheter (også kalt velferdspermisjoner).

Snakk derfor med din overordnede på arbeidsplassen i forkant av flyttingen, slik at du vet hvilke rettigheter du har, og om det for eksempel er med lønnsomt å booke inn et flyttebyrå eller flyttebil til en helg.

Utover dette finnes det ikke noen spesifikke regler for flyttedager, ifølge Pedersen.

– Det er ingen regler rundt flyttedager fra flyttebyråets side – dette utføres etter kundens ønsker, og flyttebyråer er behjelpelige med å legge en god flytteplan som passer best mulig for enhver kunde, sier han.

10 gode råd til deg som skal flytte

5. Flyttevask – husk dette når tar vasken selv

Det finnes mange firmaer som spesialiserer seg på flyttevask, men ønsker du å spare penger er det ingenting i veien for å gjøre dette selv.

Ifølge Husleieloven §2-2 skal husrommet være ryddet, rengjort og i vanlig god stand. Dette med unntak av vanlig slitasje. Hvis det ikke er rent nok og huseier må rengjøre etter deg, kan du ende opp med å få hele regningen for dette, enten du leier inn et profesjonelt vaskebyrå, eller tar vasken selv.

Også i Avhendelsesloven §2-2 står det at når kjøperen overtar eiendommen, skal rommene være ryddet og rengjort. Eiendommen skal også ellers være ryddet.

Det beste er å ta flyttevasken helt mot slutten av flytteprosessen, for ikke å skitne til renvaskede rom. Skal du selge boligen din, kan du spørre kjøper om noen rom skal renoveres og dermed kanskje ikke trengs å bli vasket veldig nøye.

Det er også lurt å gå gjennom boligen med huseier eller kjøper og få en bekreftelse på at flyttevasken er godkjent.

Sjekkliste for flyttevasken:

  • Tenk på flyttevasken som en ekstra nøye og grundigere julevask.
  • Alle horisontale flater skal moppes med en våtmopp.
  • Alle vertikale flater og tak skal tørrmoppes. På kjøkkenet og rundt ildsteder må du kanskje bruke en våtmopp. Sjekk at malingen tåler å bli vasket først.
  • Vinduer og speil skal vaskes.
  • Eventuelle møbler som er avtalt å stå igjen, skal vaskes innvendig og utvendig.
  • Vask i og rundt dusj og badekar, og rengjør sluk og avløp. Husk også å dra mobben under for eksempel dusjkabinett.
  • Alle flekker skal bort.
  • Vask ovnen skikkelig.
  • Husk små flater du kanskje ikke vasker til vanlig, slik som lister, lysbrytere og håndtak.

6. Boligselgerforsikring – noe du bør ha, og hva koster det?

Du har kanskje tenkt på om du trenger en boligselgerforsikring, tidligere kalt eierskifteforsikring?

Ifølge DNB Eiendom er du ansvarlig i fem år etter et salg av bolig for vesentlig skjulte feil ved boligen. Dette ansvaret er objektivt, på den måten at du er ansvarlig uten at du trenger å ha skyld i skadene. En boligselgerforsikring er en ansvarsforsikring som du kan kjøpe for å sikre deg mot slike krav.

Det er imidlertid verdt å merke seg at normalordningen i dag ved salg av en brukt bolig omtales i avhendingsloven, og lyder at boligen selges «som den er», eller tilsvarende forbehold.

Tre unntak fra denne hovedregelen i avhendingsloven er ifølge help.no:
1. Selger har holdt tilbake opplysninger, som har innvirket på avtalen.
2. Selger har gitt uriktige opplysninger, som har innvirket på avtalen.
3. Boligen er i vesentlig dårligere stand enn forventet.

Det kan føles tryggere å overlate en klagesak til et forsikringsselskap hvis kjøperen kommer med uventede krav etter salget.

Risikoen og behovet kan virke mindre dersom du selger en nyere, oversiktlig, liten leilighet. Men det er viktig å huske på at kjøper kan stille høyere krav til en nyere bolig enn ved en såkalt eldre bolig. Skal du imidlertid selge et eldre hus uten å vite helt sikkert hva som skjuler seg under gulv og bak vegger, kan det ifølge DNB Eiendom være at en eierskifteforsikring er en fornuftig investering.

8. Hva bør du kaste og beholde?

Å flytte er en ypperlig mulighet til virkelig å gå gjennom det du eier, og eventuelt kvitte reg med ting du ikke har brukt på år og dag. For svært mange er selve pakkingen, og ikke minst valget mellom hva man skal beholde og hva man skal kvitte seg med, det vanskeligste i flytteprosessen.

 Mange ting har affeksjonsverdi, selv om du kanskje ikke har hatt bruk for det på mange år. Vær tøff og still deg selv spørsmålet; Kommer jeg virkelig til å få bruk for denne? Blir valget vanskelig, er lageroppbevaring av ting du ikke er helt klar for å kvitte deg med en mulighet. Her betaler du en sum hver måned for å ha tingene dine stående på et trygt og tørt sted.

9. Hvordan kvitte deg med møbler du ikke trenger?

Mange finner ut at de vil bytte ut møbler når de flytter. Kanskje er ditt nye hjem mindre enn det forrige, eller kanskje romsligere?

Ønsker du å selge møbler du ikke skal ha, er Finn.no et godt sted å begynne. Å holde et annonsert garasjesalg er heller ingen dum idé. Vil du bare kvitte deg med møblene kjappest mulig uten å tjene penger på det, kan du gi det bort gratis til for eksempel gjenbruksstasjoner eller loppemarked.

10. Hvor kan du skaffe deg flyttekasser billig?

– Flytteesker selges i mange butikker, men jeg vil anbefale kunden å høre med flyttebyrået om kjøp av esker i forskjellige størrelser. Det ikke mange tenker på er emballasjen for innpakking av madrasser, hengende garderobe og lignende. Dette er også ting et seriøst flyttebyrå burde bidra og bistå med, sier Pedersen.

Eksempler på steder hvor du kan kjøpe flytteesker er IKEA, Clas Ohlson og Biltema. Ønsker du å spare litt ekstra, får du ofte gratis banankasser på matbutikkene hvis du spør pent.

Av: Chili Publications august 2018

10 gode råd til deg som skal flytte
På jakt etter ny bolig? Se her
Q N
Meld meg på nyhetsbrev
Q
Takk for din påmelding!